Varför kan ett mail hamna i skräppost eller inte komma fram alls till interna mottagare?
Detta beror oftast på att det egna e-postsystemet inte tillåter någon utifrån (extern molntjänst) att skicka brev in till er med er domän som avsändaradress.
Detta är ett skydd mot förfalskade brev.
Den absolut vanligaste orsaken är att man saknar SPF eller att domänens SPF saknar godkännande för EduAdmin.
Vad är SPF?
SPF (Sender Policy Framework) är ett sätt att verifiera att tillåta att andra e-postsystem skickar brev med er domän.
Den mottagande servern av brevet kontrollerar om det finns ett SPF för till exempel EduAdmin. Om det inte gör det, kan brevet komma att klassificeras som skräppost.
Outlook 365/Outlook.com kräver alltid att man ställer in SPF.
Hur man lägger till ett SPF?
Hur man lägger upp ett SPF-record kan variera mellan olika e-postleverantörer.
Om ni inte vet hur man går tillväga rekommenderar vi er att ta kontakt med er e-postleverantör.
EduAdmins SPF är spf.multinet.com
Exempel: TXT v=spf1 mx include:outlook.com include:spf.multinet.com ~all
Ni behöver lägga upp SPF med ett "include:". Med andra ord så har inte vår spf-domän något a-record (a:).
"include" meddelar att hämta spf-record från den domänen och inkludera alla ip-adresser därifrån i det egna spf-recordet.
För att kontrollera att SPF'et är korrekt upplagt kan man gå in på http://mxtoolbox.com/SuperTool.aspx
I fältet "Lookup anything..." skriver man spf:dindoman.se
Då ska det stå att även spf.multinet.com är inkluderat.
Observera att det kan ta upp till 48 timmar innan Outlook.com har registrerat att ni har lagt till ett SPF för EduAdmin.
Mer information om SPF kan ni hitta på http://openspf.org